19. maj, 2022

Om datorproblem - repris

Det digitala träsket

 

Under många år har jag använt mig av datorer och varierande program, och lyckats lära mig att hjälpligt ta mig fram i den digitala världen. Jag har till och med med datorers hjälp producerat några böcker – innehållande både text och bilder.

 

Den senaste upplagan av Windows jag tidigare använde – XP – tyckte jag var alldeles utmärkt. Men när min bank inte längre ville godkänna transaktioner via den datorn, så blev jag tvungen att ”uppgradera”. En datakunnig vän hjälpte mig att installera Linux i en äldre dator, och banken var nöjd.

 

Själv hade jag avsevärda problem med att ”uppgradera” min egen hjärna till den mycket sofistikerade och kompetenta programvara som nu blev tillgänglig. Och när jag skulle ta fram, redigera och skriva ut mängder av dokument, som innehöll filer skapade i Word – med både text och bilder (egna foton), så blev jag närmast förtvivlad, för oftast fanns då bara texten tillgänglig – men inte bilderna.

 

Till sist måste jag ge upp – och införskaffade en dator med Windows 10.

I samma veva gav min gamla skrivare upp, så en nyanskaffning blev aktuell där också.

Problemen att navigera sig fram i Windows 10 var stora, och mina tidigare kunskaper i XP var närmast ett hinder för att försöka förstås hur den nya datorn fungerar. Den verkar fylld av allehanda ”automatik”, som gör att jag närmast tycker att jag tappat kontrollen över vad som händer, när jag desperat famlar mig fram via tangentbordet.

 

Men ett till synes oöverkomligt problem är datorns samarbete med den nya skrivaren. Efter att enligt instruktionerna som medföljde skrivaren ha installerat aktuella drivrutiner så får jag på datorskärmen informationen, att installationen är klar – och att jag kan börja med utskrifter.

 

Tyvärr har inte skrivaren förstått detta, för den reagerar inte alls för kommandot ”skriv ut”!

Jag har försökt på alla de sätt jag hittat att få någon lösning på detta problem – men jag hamnar alltid i en återvändsgränd. Och för att utnyttja den support som erbjuds, så tycks det närmast vara så, att man själv måste veta svaret på de frågor man vill ställa! Annars är det inte lönt att försöka!

Jag tycks ha hamnat i någon form av ”Moment 22” – och sitter här nu alltså med en ny dator och en ny skrivare, och kan inte skriva ut en rad (för att inte tala om de problem som hänger samman med Windows 10 och själva datoranvändningen i övrigt).

Vore intressant veta, om möjligen någon annan råkat ut för liknande problem. Vore tacksam för råd och tips!