6. jul, 2017

Vad skall man äta?

I min beskrivning (under rubriken "Botemedel mot cancer" - direktlänk: http://www.svaradoktorn.se/426070622) av den mat jag ätit för att bli av med min cancer, har jag bara nämnt min frukost. Naturligtvis har jag ätit mer under dagen – och det varierar förstås från dag till dag. Till lunch blir det ofta någon form av ägg – gärna tillsammans med några bitar inlagd sill, makrill, sardiner eller tonfisk. Ibland ”äggröra” med keso och purjolök eller annan lök. Kaffe efteråt, med en rejäl skvätt grädde i – och kanske en liten bit 70%-ig mörk choklad.

Till middag handlar det om t.ex. ”LCHF-pannkaka” (enligt Annika Dahlqvists recept – utan mjöl, men med mycket ägg och en del bacon), eller någon gryta eller soppa med mycket grönsaker i och ibland någon bit kött eller fisk. Mycket variation här – och så ”rena” basprodukter som möjligt – alltså helt kött eller färsk köttfärs och hel obehandlad fisk utan panering eller annat konstigt - inga halvfabrikat eller färdiga såser och liknande.

Något man märker, om man övergår till en kolhydratreducerad kost av typ LCHF, är för övrigt att man inte lika ofta som tidigare blir hungrig…

Om jag skall vara ärlig, så tar jag också varje dag någon tugga av en banan för att enklare kunna svälja de kosttillskott jag äter i form av kapslar eller ”piller” (D-vitamin, C-vitamin, Omega-3, D-vitamin, selen, zink och algtabletter). Det superviktiga magnesium-tillskottet tar jag i flytande form.

Alla är vi naturligtvis individer, med i någon mån olika genetiska och metabola förutsättningar, och jag vill inte påstå, att mitt sätt att äta är optimalt för alla – men det har uppenbarligen fungerat för mig. Tillsammans med mina vitamin- och mineraltillskott och kolloidalt silver har det gjort att min enligt läkarna obotliga cancer tycks ha försvunnit helt.

Jag har försökt göra en enkel lista på vad jag tror man bör tänka på, när man planerar sina måltider. Den får bara ses som en enkel riktlinje. Jag är ingen läkare – och inte heller dietist eller specialist på kost och nutrition, så var och en får förstås bedöma mina råd efter eget omdöme (och gärna kolla med andra källor).

Det är förstås också viktigt vad man INTE skall äta!

 

Vad man kan äta (om man vill motverka cancer)

Ägg (helst ekologiska, från höns som vistas ute och får ”naturlig” föda)

Fisk (men undvik odlad lax och strömming. Den odlade laxen är rena giftbomben, och fet fisk från Östersjön är full av giftiga dioxiner).

Kött (helst från djur som ätit sin naturliga föda – hö och gräs f ör kor). Viltkött är oftast idealiskt t.ex. älg, hjort, rådjur, vildsvin etc.

Fläsk

Grönsaker (sallad, alla sorters kål, purjolök, selleri, tomater, persilja mm)

Smör

Grädde

Ost (ju fetare desto bättre)

Kokosolja (inte det kokosfett som finns i de silverfärgade paketen i mjölkdisken. Där har man förstört fettet i tillverkningsprocessen).

Bär (blåbär, lingon, hallon, jordgubbar, hjortron, aroniabär, tranbär mm). Men se upp för sylt – som ofta innehåller både socker och artificiella konserveringsmedel

Frukt – men inte mer än ett par per dag! Innehåller en hel del socker!

 

Vad man skall undvika att äta

Undvik SOCKER! En sockerbit i kaffet eller litet socker på gröten är ingen katastrof – men stora mängder socker är tillsatt i nästan all färdig mat man köper. Undvik alltså ”färdigmat”! Hemlagat är nyttigast.

Det allra värsta är nästan alla former av müsli och frukostflingor. De innehåller ibland mer än 50 % socker!

Undvik juice och läskedrycker, som innehåller stora mängder socker! Och ”light-drycker” kan vara ännu värre – med t.ex. Aspartam och andra konstgjorda sötningsmedel som är direkt cancerframkallande.

Undvik alla ”lättprodukter” – som t.ex. ”lättmargariner” (typ Becel, Lätta mm). Nyttigast är vanligt smör – eller Bregott!

Försök dra ner på ”snabba kolhydrater” (pasta, ris, potatis, bröd – särskilt vitt bröd, bakat på vete). Hembakat bröd är bättre. Köpt bröd innehåller nästan alltid olika kemikalier.

Kolla innehållsförteckningen. Om andelen ”kolhydrater” är mer än 10 %, så avstå!

Undvik allt som är ”färdigblandat” – frysta färdigrätter, konserver, såser och annat med en massa olika ingredienser i.

Undvik så långt det går alla ”gifter” i form av färgämnen, konserveringsmedel, konsistensgivare, smakförstärkare, surhetsreglerare etc.

Detsamma gäller alla former av ”modifierad stärkelse” och andra konstiga tillsatser… Hittar man mer än ett par E-nummer i en produkt, så är det klokt att avstå!